Digitaal toetsen in de praktijk

In dit kennisitem nemen we u mee op reis bij de invoering van een digitale toetsoplossing. We hopen dat dit zal inspireren tot een goede voorbereiding van de digitale toetsomgeving. Techniek is ten slotte maar een heel beperkt onderdeel van een succesvolle digitale toetsoplossing. De beleving van hoe de techniek ‘mee werkt’ en faciliteert in het afnemen van digitale toetsen, daar zit de heilige graal.


We hebben het vaker gezien: Vanuit een enthousiaste groep docenten met technische affiniteit, ontstaat het idee om toetsen niet langer op papier af te nemen. Immers de voordelen, zo wordt geschetst, zijn bijna eindeloos en met een kleine investering kan al een hoop bereikt worden.



Fast forward naar het gebruiken van de toetsoplossing. Docenten blijken erg druk en digitaal toetsen vraagt ook wat in voorbereiding en testen. In het OER staan allerlei voorwaarden waaronder digitaal getoetst mag worden en de lokalen blijken niet zomaar spiek-proof te maken. En toetsen met digitale middelen zorgt ook voor andere vragen tijdens de toets. Ik ben mijn liniaal vergeten, wordt: Mijn computer laat de juiste toets niet zien…


En wat te denken van de keuzes die allemaal in het voortraject gemaakt moeten worden? Gaan we toetsen op laptops van de leerlingen zelf? Kunnen we het School netwerk  (bijvoorbeeld Eduroam) gebruiken of is het beter om een toetsnetwerk te maken? Welke eisen stelt de examencommissie eigenlijk aan fraude preventie. En mogen die preventieve maatregelen (proctoring) eigenlijk wel vanuit de AVG en privacy wetgeving?

Vanuit onze ervaring met de implementatie van digitaal toetsen en (meer specifiek) met het implementeren van applicatief toetsen, kunnen we voor al deze vragen (en meer), in samenwerking met de beleidsmakers, docenten, IT afdeling, onderwijskundigen en toezichthouders, de passende oplossing voor uw context bepalen.


Interesse in een kennismaking? Wij staan klaar om bij u langs te komen.

Privacy policy

OK